Prohledat tento blog

čtvrtek 17. května 2018

Tuhý šampón neboli mýdlo na vlasy podruhé

Vyrobeno: 20. 6. 2017



Už to bude skoro rok, kdy jsme podruhé vařila mýdlový šampon na vlasy. Používáme ho celá rodinam, pár kousků jsem darovala a přesto ještě zbývý vymydlit pár kousků. 



Druhý mýdlový šampon na vlasy s marockým jílem

500 g olivový olej / olive oil - je lepší používat ten nejméně kvalitní olej získavaný z pokrutin,...


... dočetla jsem se, že nejlépe reaguje s hydroxidem sodným, u panenských olejů trvá déle, než se proces míchání dostane do "stopy". 
250 g kokosový olej / coconut oil 76 deg
160 g ricinový olej (castrol oil)
342 g voda / 345 g dle calcnet - použila jsem odvar z bylin, list břízy a kopřivy namočila do studené vody, 15 minut nechala mírně probublávat a pak vychladnout)


Vlevo bylinky pro běžné mýdlo, vpravo pro vlasový šampń.
121 g  NaOH /120,67 g dle calcnet navážila jsem si dávku s hodnotou 10 % zmýdelnatění   

Do stopy jsem přidala asi 3 polévkové lžíce mleté kávy, 
 250 gramů marockého jílu, 
10 kapek pomerančové silice,
10 kapek peprnomátové silice.



Nejlepší odvážit si každý olej zvlášť. Pokud nechcete tolik špinit nádobí, pak je lepší začínat s hůře odvažujícími se oleji - ricinový, kokosový, olivový. Já oleje odvažuji rovnou do hrnců.


Záleží také na tom v jakých nádobách máte oleje uskladněny. Já mám kokosový olej ve sklenicích, takže se po přesných troškách hůře odlévá než-li olivový olej, který je v klasické lahvi na olej s nálevkovým zobáčkem, díky kterému lze mít průtok oleje lépe pod kontrolou.

Hydroxid sodný mám koupený v malých kuličkách, které mají při
 přesypávání tendenci občas vyskočit. Jelikož se jedná o žíravinu a i jedna kulička může vypálit dírku v pracovní desce či podlaze, osvědčilo se mi odvažovat ji ve vaně anebo ve dřezu. I při nejvyšší opatrnosti a snaze o pomalé přisypávání mi je vždycky pár kuliček uteče mimo nádobu. 


Ve dřezu chladnou roztoky hydroxidu sodného.



Do krabic vyložených igelitem pak vlévám celou směs, ...


... při přelévání dávám krabice raději do dřezu pro případ, že bych se netrefila, či přelila, ...


... přebytečný igelit odstřihnut, krabici uzavřu ...


... a zabalím do deky na 24 hodin, aby mýdlo pomalu vychladlo. V teple ještě dobíhá proces zmýdelnatění. Nadruhý den mýdlo nakrájím na kostky. Dělám raději menší velikost, aby mohlo mýdlo na vzduchu dobře prosychat a tím i v něm dobíhat chemická reakce zmýdelnatění, po kterou se v mýdle stále snižuje pH, "neutralizuje" se hydroxid sodný. 


Přibližně po 5 až 6 týdnech lze mýdlo začít používat k umývání.





S odstupem jednoho roku jsem znovu přeměřila jeho pH a už se příliš nezměnilo od hodnot naměřených po 2 - 3 měsících od výroby. 



Žádné komentáře:

Okomentovat