Prohledat tento blog

úterý 15. května 2018

Domácí prací prášek na barevné prádlo s mýdlovými ořechy

Vyrobeno: 13.5.2018

O víkendu jsem se namíchala vícero druhů pracích prášků. Nově jsem udělala jeden s mýdlovými ořechy, zcela jsem jimi nahradila obsah mýdla. Chystám se jím prát hlavně barevné a tmavé prádlo. Určitě se sem pak doplním i o svoje zkušenosti. Obecně jsem vycházela z již odzkoušeného složení při domácí výrobě pracího prášku bez váhy, psala jsem o něm ZDE.


Varianta s  mýdlem

100 g mýdlo
500 g prací soda
500 g krystalická soda 
750 g jedlá soda
500 g perkarbonát sodný



Použila jsem dětské mýdlo, které jsem dostala od kamarádky. Jeho složení je uvedeno na obalu. Ostrým nožem jsem rozkrájela mýdlo na menší kousky, při krájení se rozpadalo na menší "střípky", které se pak velmi snadno mixovaly v sekáčku na ořechy na jemný prášek bez hrudek.

Krystalickou sodu jsem použila proto, že už jsem ji měla doma dlouho. Dřív jsem z ní vařila mýdlový sliz, ale od té doby, co jsem přešla na sypké prací prášky, neměla jsem pro ni žádné jiné využítí. Abych získala jemnější strukturu krystalické sody, opět jsem ji chvíli mixovala v sekáčku na ořechy. Jinak doporučuji použít prací sodu, má pro prací prášek vhodnější strukturu (drobné kuličky).

Upozornění: Perkarbonát sodný prádlo prokysličí, barvy lépe drží, ale pozor, platí při praní prádla do 50 °C, při teplotě od 60°C se perkarbonát sodný rozkládá na peroxid vodíku a sodu a velice účinně působí jako bělič prádla. Této vlastnosti se využívá u pracího prášku pro bílé prádlo, do kterých se často přidává také TEAD, aby bělicí účinek fungoval už při praní na 30°C. Do pracího prášku ho přidávám, protože barevné prádlo na takto vysokou teplotu neperu. Jinak jej lze vynechat.

Prášek už jsem stihla i otestovat a pere dobře.

Varianta s mýdlovými ořechy

Došlo mi mýdlo a při hledání nové kostky mýdla, můj zrak padl na mýdlové ořechy, které už  mám doma delší dobu. V obchodě jsem viděla, že se ořechy prodávají i rozemleté na jemný prášek, proto jsem se rozhodla zkusit si ho vyrobit doma a nahradit jím v pracím prášku mýdlo. 

100 g mýdlové ořechy (rozmixovala na jemný prášek v sekáčku na ořechy)
1000 g prací soda
1000 g jedlá soda
500 g perkarbonát sodný


Část mýdlových ořechů se rozmixoval na velmi jemný prášek, ale zůstaly i trochu větší kousky, které sem tam ulpívají na praném prádle. Lze je z něj setřepat, ale i tak, není to ideální. Používám jej hlavně na tmavé prádlo a znovu bych jej už nevyráběla.


Žádné komentáře:

Okomentovat