Prohledat tento blog

úterý 13. června 2017

První domácí mydliny

Na první jarní den konečně nastal vzácný souběh událostí - měla jsem doma dostatek všech potřebných olejů, teploměr, funkční baterku ve funkční váze, hydroxid sodný; dále všechny děti byly zdravé a tedy nejstarší dvě ve školce a pro nejmenší jsem měla hooodně dlouhé hlídání ve školičce. 

V očekávání tohoto okamžiku jsem už několik večerů předtím hledala a studovala na internetu recepty a postupy na vaření mýdla, četla si o vlastnostech různých olejů, zkoušela si sama pomocí mýdlové kalkulačky soapcalc přepočítávat nalezené recepty a upravit si je podle mých potřeb. Každý nalezený recept si raději přepočítávám, abych si ověřila správnost uváděného množství louhu na množství olejů.


O pár dní později jsem vařila druhé mýdlo, které bude sloužit jako tuhý šampon na vlasy.



První mýdlo je čistě z kokosového a olivového oleje, sypané sušenými květy levandule a pár kapkami eterického oleje litsea cubea, který jsem měla zrovna po ruce.


Vyšla jsem z receptu, který jsem našla na blogu U nás na kopečku.

436 g olivového oleje (calcnet: olive oil)
215 g kokosového oleje (calcnet: coconut oil 76 deg.)
93,5 (93,54) g NaOH (hydroxid sodný)
247, 4 (247,38) g demineralizovaná voda

Základní nastavení hodnot v calcnet 

1. Type of lye: NaOH
2. Weight of oils: grams
3. Water: waters of % of oils
4. Super fat: 5 % - 5 % je přednastavená hodnota pro zmýdelnatění olejů, která se bežně používá pro mýdla určená na ruce, na tělo. Doporučuje se s ní hýbat v rozmezí 5 až 10 %. S rostoucím číslem k 10 % je mýdlo více měkké, olejnaté, více vyživuje pokožku, vlasy, zachová se vyšší podíl oleje, ale zase se snadněji rozmáčí. Určitě je vhodné toto číslo zvýšit, pokud děláte mýdlo na mytí vlasů. 
Fragnance: ponechávám přednastavenou hodnotu, která při 5 % zmýdelnažení je 31

Calcnet: klik na "calculate recipe", pak klik na "view or print recipe" - v nové záložce okna se zobrazí výpočet jaké množství NaOH a vody máte použít. 

Hydroxid sodný opatrně přisypávat do vody (nikdy ne naopak), zamíchat, v tomto okamžiku probíhá prudká chemická reakce, při které se celý roztok zahřeje k 90 °C. Proto je lepší používat například  zavařeninovou sklenici anebo nerezový hrnec. Je nutné roztok nechat vychladnout. Nechávala jsem zchladnout na 38°C. Během čekání jsem rozehřála na gram přesně odvážené oleje a smíchala je dohromady pomocí tyčového mixéru.

Doporučuje se smíchávat obě části - oleje a roztok s hydroxidem sodným při stejné teplotě. Já byla trochu netrpělivá, smíchala olej při teplotě asi 38 °C s hydroxidem okolem 40 °C. Míchala tak dlouhou, dokud se za mixérem nedělala viditelná stopa - rýha za vařečkou. Poté přisypala hrst sušených květů levandule a kápla trochu esenciálních olejů.

Nalila do formy na biskupský chlebíček vyložený rozstřihnutým igelitovým sáčkem a vše zabalila do deky. Takto se má nechat 24 hodin odpočinout a pak nakrájet. Na mýdlo schované v komoře v dekách jsem na dva dny zapomněla a tak na jeho krájení došlo až po asi 48 hodinách. Díky přečnívajícímu vyobložení formy igelitem, šlo první mýdlo za okraje igelitu z formy hezky vytáhnout. U druhého mýdla jsem nalila mýdlo do plastové krabičky bez vyložení a vytahovalo se mi pak o malinko hůř, krabičku jsem musela rozstříhat.

První mýdlo se mi při krájení hodně drolilo, jestli je na vinně rozdílná teplota olejů a hydroxidu při smíchávání, nebo krájení mýdla po delší časové pauze než je doporučena nevím. Pokud někdo víte, čím to může být způsobeno, budu ráda, když mi o tom napíšete do komentáře pod článkem.

O pár dní později jsem vařila druhé mýdlo, tentokrát jako tuhý šampon na vlasy, proto jsem také přidala ricinový olej, odvar z listu břízy, kopřivy a dalších bylin.


Obě mýdla jsem nechala zrát v košících na jahody za oknem. Každý den je co chvíli okukuvala a párkrát do týdne jsem netrpělivě přeměřovala jejich pH. Po asi třech týdne měly ph okolo 8. Už by mohly jít používat, ale raději jsem jim nechala ještě dva týdny čas na zrání.

3 komentáře:

  1. Janičko, jsi borka, já tuhý šampon ještě nezkoušela.
    Některá mýdla se mi také drolí, netuším, čím to může být.
    A blahopřeju k mýdlům!!!
    Paráda.
    Krásné dny.
    Bohunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. AHoj Bohunko! Druhá várka stejného mýdla měla ted při krájení už mnohem menší tendenci se drolit. Pokud můžu po tak malých zkušenostech dělat nějaké závěry, zdá se mi, že na to má vliv časový odstup s jakým se mýdlo krájí. U tohoto typu je lepší nečekat moc dlouho, spíš ho nechat uložet jen 6-8 hodin. Co myslíš, mohlo by to tím být? Jana

      Vymazat
  2. Manželka už dlouho chce něco takového taky vyzkoušet. Zatím se k tomu ale neodhodlala. Říkala ale, že když má teď tolik volného času, tak asi taky zkusí vyrobit nějaké domácí mýdlo. Dokonce na něj už objednala i takovou pěknou misku aby ho bylo v koupelně kam dát. :)

    OdpovědětVymazat