Prohledat tento blog

úterý 22. prosince 2015

Dětská deka a přehoz na postel v jednom

Vyrobeno: listopad 2013

Dlouho, několik let plánovaný přehoz na postel pro prvorozeného se stal skutečností! Bylo už na čase. Jeho dětská dečka, šitá původně do postýlky, byla Nikolovi už tak tak velká a začínala mu být malá.



Ani nevím, co mi dalo na tomto projektu nejvíce práce. Nejprve to bylo rozhodnut se, do jaké barevnosti bude deka, a tím i zbytek doplňků do pokojíku pro děti, laděná. Rozmýšlení trvalo několik let a dvakrát jsem k tomu nakoupila všechny potřebné barevné kombinace a až do třetice jsem si byla jistá, že to je ta pravá barevnost, vzory, ...


Pak látky ležely vyprané a vysrážené ve vitríně s ostatními látkami a já přemýšlela, jak je zkombinovat. Nejprve jsem uvažovala o "čtvercovém" patchworku. Přišlo mi ale, že by datlové na dlouhých břízách přišli o svoje výšky a tak jsem se po dlouhém rozmýšlení rozhodla to řešit jednoduše jako centrální obdélník s několika několika rámujícími "lemy" z ostatních látek.



Pak jsem byla ráda za tak docela jednoduchý střih, že alespoň bude přehoz raz dva hotový. Netušila jsem, kolik času mi vezme propočítávání, zohlednění vzájemných poměrů atd. aby se přehoz vešel do požadovaného výsledného rozměru. Pak dlouhé proměřování a stříhání a řezání látek. Přiznávám se, celé mi to vzalo 6-8 hodin čistého času. A přitom ve výsledku je to zcela jednoduchá deka...



Hotová deka má délku 200 cm a šířku cca 120 cm.


Rozměry pro stříhání lícové strany včetně přídavků:

- puntík šíře 15,5/2 cm - polovina tohoto proužku přijde na lícovou stranu, druhá na rubovou - přehne se, stříháno v jednom kuse pro rub i líc zároveň, lemovací obvod je 620 cm pro výslednou deku s rozměrem 200 x 120 cm včetně menší rezervy
- mravenci 4,5 cm
- bříza 103 x 183 cm cm (délka)


Rozměry pro lícové strany pro výslednou velikost:
- puntík šíře 7 cm
- mravenci 4,5 cm
- bříza 102 x 182 cm cm (délka)


Rozměry pro stříhání rubové strany včetně přídavků:

- puntík  15,5/2 cm  - ale nestříháno znovu již bylo střiženo u lícové strany
- bříza 6,5 cm
- žlutá 96 cm x 176 cm (délka)


Rozměry pro rubové strany pro výslednou velikost:
- puntík  5,5 cm  - ale nestříháno znovu již bylo střiženo u lícové strany
- bříza 5,5 cm
- žlutá 95 cm x 175 cm (délka)


Uvnitř deky je jako výplň použita tenká deka z Ikei se stupněm hřejivostí 1 či 2, stojí asi 79 korun. Zvažovala jsem i klasický vatelín, ale ten mi nakonec přišel moc tenký a ve dvou vrstvách by se oproti přikrývce z Ikei i prodražil. Druhou uvažanovou alternativou, bylo použít na rubovou stranu antipeelingový fleece, ale ten jsem nakonec zavrhla, protože Nikola po většinu roku nemá rád, když je pokrývka teplá, má rád, když ho "studí". 


Klíčová slova: DIY deka přehoz na postel dětská rozměry střih návod postup poznámky

2 komentáře: